V dnešnej dobe fungujúcej v digitálnom priestore je online komunikácia dôležitá pre firmy aj jednotlivcov. Dobre navrhnutá webová stránka môže byť veľkým prínosom pre nárast nových zákazníkov, udržaní existujúcich zákazníkov, ako aj pri dosahovaní vašich cieľov. Zameraním sa na najdôležitejšie prvky webu môžete vzniknúť webová stránka, ktorá bude nielenže vyzerať skvelo a pútavo ale tiež bude poskytovať bezproblémový prístup k informáciám o vás a vašich produktoch či službách. Aké to sú?
Základ každého webu na mieru
Kto ste, čo robíte a čo ponúkate? To je základná otázka, na ktorú je potrebná odpoveď. Zameranie podniku či jednotlivca je rozhodujúce pri tvorbe webovej stránky. A práve preto je potrebné identifikovať, na čo má web stránka slúžiť.
Veľmi malé web stránky slúžia najmä pre podniky, ktoré ponúkajú malé portfólio produktov alebo služieb. Na svojej stránke prezentujú primárne charakteristiku či poslanie firmy, kontaktné údaje, prepojenie so sociálnymi sieťami a poprípade recenzie zákazníkov. Jej tvorba nie je časovo náročná, a po technickej stránke ide o statický typ, ktorý nepotrebuje neustále aktualizácie. Má najviac 7 podstránok, no aj napriek tomu je potrebné, aby bola responzívna pre rôzne typy zariadení, vrátane mobilných telefónov, počítačov či tabletov.
O čosi väčšie weby sú vhodné pre podniky, ktoré disponujú širšou ponukou produktov či služieb, alebo slúžia na internetový predaj. Ak by v niektorých prípadoch takýto web neexistoval, podnik by nemal zmysel. Pre niektoré firmy je ich webová stránky hlavný marketingový nástroj, ktorým komunikujú, predávajú a riešia všetky dôležité náležitosti podnikania. Môže ísť o predaj oblečenia, elektroniky, domácich potrieb, kníh, ale i služieb s možnosťou rezerváciu online. Web stránka obsahuje množstvo podstránok, na ktorých sa môžu nachádzať podkategórie produktov, náhľady produktov, košík, blog, kontakty, formuláre a mnohé ďalšie.
Výber správnej domény
Názov domény, ktorý predstavuje adresu vašej webovej stránky, je často výstupným bodom pre vašu web stránku. Jej správny výber môže pomôcť s pozitívnym vnímaním značky, ako aj s optimalizáciou pre vyhľadávače, teda SEO.
Tu prikladáme niekoľko tipov, ako prísť s dobrou doménou, ktoré bude rezonovať v ušiach:
- Jednoduchosť je kľúčom k úspechu
- Hľadajte krátke a výstižné možnosti
- Myslite na SEO
- Vyhnite sa číslam, bodkám a pomlčkám
- Zvoľte správnu príponu (najčastejšie sú .sk a .com)
- Preskúmajte, či je doména voľná
- Zistite cenovú ponuku dostupných domén
Rozhodnutie o platforme web stránky
Po tom, keď už viete čo od webu očakávate a aký názov mu dáte, je dôležité vybrať si platformu, ktorá bude vyhovovať vašim požiadavkám. Určite ste počuli o stránkach ako je WordPress, WebSupport alebo Webglobe. Práve tieto stránky slúžia na hosting webových stránok, ich vytváranie a tiež spravovanie. Ide o spoločnosti, ktoré poskytujú svoje technológie a služby potrebné na zobrazenie webovej stránky na internete, ku ktorej pripojíte vašu doménu. Zistite si tiež, či má hostingová stránka zákaznícku podporu, v prípade, že by nastali akékoľvek problémy s chodom vášho webu.
Hostingové stránky môžu stáť od niekoľko málo eur až po niekoľko desiatok mesačne, v závislosti od typu technológie a podpory, ktorú si vyberiete. Môže ísť o náročný výber, no radi vám s nim pomôžeme. Nízke cenové balíčky väčšinou ponúkajú plán zdieľaného servera. To znamená, že váš server je zdieľaný s ďalšími, čo môže zhoršiť výkonnosť web stránky. Opakom je vyhradený server, ktorý je váš a iba váš. Ide o drahšiu variantu, ktorá však zabezpečí, že váš web bude fungovať optimálne za každých okolností.
Môžeme povedať, že ak plánujete web stránku, ktorá je malá, nenáročná a slúži prevažne na informačné účely, zdieľaný server je vhodný, pretože jej obsah takmer vôbec nezaťaží server. Ak však plánujete veľkú a obšírnu web stránku s ponukou produktov a množstvom funkcií, výhradný server vám zabezpečí plynulý chod bez padania stránky, či pomalého načítavania.
Rozloženie webu
Zo základných náležitostí prechádzame do estetických častí tvorby webu, kedy je potrebné sa zamyslieť aj nad tými najmenšími detailmi. Základom vizuálu webu je jeho rozloženie. Jednoducho povedané, usporiadanie prvkov webu tak, aby do seba zapadali a tvorili jednotný vizuálny dojem. Je dôležité ľudí oboznámiť o tom, čo robíte, hneď pri prvom navštívení vašej web stránky.
Hlavným atribútom je zobrazenie loga na hlavnej stránke webu. Či už ide o malé logo v ľavom hornom rohu, alebo banner naprieč celou šírkou webu zobrazený na vrchu web stránky. Okrem toho je potrebné mať prehľadnú navigačnú ponuku (menu bar), ktorá by mala obsahovať minimálne to najpodstatnejšie – úvod, kontakt, sekcia „O nás“, poprípade blog. Ostatné náležitosti v navigačnej ponuke sú iba na vás. Či už ide o ponuku služieb, kategórie produktov, cenník alebo možnosť rezervácie.
V rámci internetového obchodu je potrebné myslieť na viac funkcií. Jednou z hlavných prvkov je určite vyhľadávacie okno, vďaka ktorému si môžu návštevníci nájsť produkt, ktorý hľadajú. Okrem iného je tiež vhodný nástroj na filtrovanie produktov, alebo zobrazenie kategórií. Hlavným atribútom internetového obchodu je možnosť nákupu, je preto potrebné mať tlačidlo prihlásenia do konta, nákupný košík či obľúbené produkty. V prípade, že máte v pláne riešiť tvorbu webu u nás, prevedieme vás celým procesom rozloženia webu.
Spodná časť webu slúži na rešerš obsahu webu. Ide o časť, ktorá prezentuje hlavné informácie z podstránok, ako je kontakt a informácie o firme, kontakt zákazníckej linky, odkazy na sociálne siete, hlavné kategórie produktov či služieb, alebo legislatívne dokumenty. Prvky spodnej časti webu sú odlišné od zamerania webu, preto je na vás, aké prvky si zvolíte.
Pútavé a zapamätateľné používateľské rozhranie webu
Webové rozhranie vašej stránky by malo byť lákavé a zanechávať pozitívny dojem. Poradíme vám, čo je pre váš najdôležitejšie. Spolu s rozložením webu však môžete myslieť na nasledovné:
- Používajte jednotnú farebnú paletu na všetkých prvkoch a podstránkach
- Zjednotený favicon, ikony a grafika pomáha vizuálnemu celku
- Uistite sa, že sú grafické prvky komprimované a optimalizované pre rýchle načítavanie web stránky
- Preskúmajte konkurenciu a ich vizuálnu stránku spolu s jej prvkami
- Preskúmajte tiež cieľové publikum, pre ktoré je web stránka určená
- Používajte vlastné fotografie v správnom rozlíšení
- Nezabudnite na CTA (call to action) tlačidlá pre nákup, rezerváciu či inú akciu
- Zakomponujte intuitívny navigačný systém, ktorý používateľom umožní dostať sa rýchlo na stránky, ktoré chcú
- Zverejnite profily vašich sociálnych sietí
- Pridajte recenzie a referencie zákazníkov
Analýza kľúčových slov
Na pridávanie akéhokoľvek obsahu na vás web je dôležité vykonať analýzu kľúčových slov. Vďaka nej zistíte, aké kľúčové slová ľudia vyhľadávajú, a aké zas nie. Vďaka tomu môžete zistiť, ktoré kľúčové slová použiť na to, aby sa vaša webová stránka zobrazovala vo vyhľadávaní používateľom, na ktorých cielite. Správne kľúčové slová sú veľkým prínosom pre dobré SEO.
Z analýzy môžete zistiť, aký je mesačný objem vyhľadávania daného slova, podľa čoho môžete použiť kľúčové slová s vysokým objemom vyhľadávania v nadpisoch a na hlavných miestach webu, a kľúčové slová s nižším obsahom vyhľadávania zakomponovať do článkov alebo popisov produktov a služieb.
Vyhnite sa výberu kľúčových slov, ktoré majú vysoký objem vyhľadávania, ale nemajú nič spoločné s vašou firmou. Môže sa preto stať, že na váš web prídu ľudia, ktorí nepatria do vašej cieľovej skupiny, a teda neuskutočnia akcie, ktoré vám prinesú zisk.
Testovanie výkonnosti webu
Testovanie výkonu je opatrenie, ktoré hodnotí rýchlosť, odozvu a stabilitu počítača, siete, softvérového programu alebo zariadenia pri zaťažení. Cieľom testovania výkonu vášho webu je identifikovať a odstrániť výkonnostné nedostatky v softvérových aplikáciách, čo pomáha zabezpečiť kvalitu softvéru. Bez testovania výkonu môže byť výkon vašej webovej stránky ovplyvnený pomalými časmi odozvy a nekonzistentnými skúsenosťami medzi používateľmi a operačným systémom.
Takéto testovanie sa vykonáva ako pre počítačové zariadenia, tak aj pre mobilné. Testovanie výkonu webovej stránky pomáha zistiť, či web a jeho obsah spĺňa požiadavky na rýchlosť, odozvu či stabilitu počas zaťaženia používateľmi.
Optimalizácia pre vyhľadávače
V rámci optimalizácie pre vyhľadávače (SEO) je podstatné naplniť web relevantným obsahom, za náklade ktorého sa váš web môže dostať do vyhľadávania používateľov. Keďže je dnes na internete množstvo stránok, a denne sa ich vytvorí viac ako 500 tisíc, nikdy nemáte záruku, že sa práve vaša web stránka zobrazí na vhodným pozíciách vyhľadávania Google. Existuje preto niekoľko tipov, ako naštartovať alebo zlepšiť SEO vášho webu, aby ste zvýšili šance vášho webu na zobrazenie na stránkach Google, ako aj na dobré hodnotenia.
Voľte vhodné URL adresy
Každá podstránka či obrázok či článok na vašom webe má vlastnú URL adresu. Tá odzrkadľuje obsah podstránky a mala by predstavovať kľúčové slovo alebo slová toho, čo tam používateľ nájde. Napríklad, ak máte internetový obchod s predajom oblečenia, kde sa nachádza kategória pánskych nohavíc, najlepšou voľbou je použiť „www.vaseshop.sk/panske-nohavice. Vďaka tomu posilníte SEO, a taktiež bude adresa zrozumiteľná pre ľudí, ktorí na ňu natrafia vo vyhľadávaní. Veľkou výhodou je, aby mali všetky URL adresy vášho webu prehľadný text, bez obsahu ID čísla stránky, alebo rôznych znakov.
Myslite na pútavé nadpisy a popisy pre podstránky
Vedeli ste, že pre každú stránku môžete zvlášť zvoliť nadpis a popis? Ide o stručné texty, ktoré presne popisujú obsah podstránky, či firmy. V ideálnom prípade je vhodné zakomponovať vhodné kľúčové slová pre posilnenie optimalizácie pre vyhľadávače. Nadpis podstránok sa môže zobrazovať napríklad v karte prehliadača používateľa.
Používajte hypertextové odkazy v textoch
Hypertextové odkazy predstavujú skryté presmerovanie na iné časti vášho webu, ktoré môžete spájať s textami v článkoch či popisoch produktov. Môžu používateľa presmerovať na produktovú kategóriu, produkt, či na článok na vašom blogu. Ide o skvelý spôsob, ako získať vyšší čas používateľa na vašom webe. Netreba to však preháňať.
Pridajte alternatívny text ku všetkým obrázkom
Keď hovoríme že Google číta všetky prvky vášho webu, myslíme to doslovne. Čo sa týka obrázkov na vašom webe, predtým, ako ich vložíte, pomenujte ich kľúčovým slovom alebo slovom, ktoré vyzobrazuje, čo sa na obrázku nachádza. Veľkým prínosom je pridanie alternatívneho textu. Ide o výstižný popis obrázku a teda toho, čo sa na ňom nachádza.
Napríklad, pridali ste produktový obrázok pánskych nohavíc.
Názov obrázku teda môže byť : panske-nohavice-znacka-01.jpg
Alternatívny text by mohol vyzerať takto: Pánske dlhé nohavice, značka nohavíc, modrá farba
Alternatívne texty však nemusíte písať pre čisto funkčné obrázky, ktoré súvisia s dizajnom web stránky. Ak teda obrázok na vašom webe nemá nič spoločné s vašim podnikaním, alternatívny text môžete vynechať.
Prečo sú všetky spomenuté kroky dôležité?
Tvorba kvalitného a fungujúceho webu je beh na dlhšiu trať. Vyžaduje si myslieť na všetky detaily, či už z pohľadu UX dizajnu, systému alebo obsahu. Pri tvorbe webovej stránky sa musíme na jej fungovanie pozrieť zo strany používateľa, ktorý ju navštívi. Preto by mala byť prehľadná, rýchla a dostupná.
U nás sa staráme o to, aby klienti disponovali pre svojich návštevníkov modernými, funkčnými a technicky nadupanými webovými stránkami, ktoré denne navštevujú tisícky ľudí. Sme odborníci na všetky časti z tohto článku, o čom vás vedia presvedčiť referencie našich zákazníkov. V prípade, že plánujete rozbehnúť internetový obchod alebo začať prezentovať svoje služby prostredníctvom webovej stránky, neváhajte nás osloviť, spolu z toho dokážeme vyťažiť maximum.