Čo je transakčný e-mail?

Transakčné e-maily sú dnes neoddeliteľnou súčasťou digitálnej komunikácie. Tieto správy slúžia na rýchlu a efektívnu komunikáciu s používateľmi, často v reakcii na ich akcie na webových stránkach alebo v aplikáciách. Na čo sa využíva a ako sa odličuje o klasického e-mail marketingu?

Transakčné e-maily sú správy, ktoré sa odosielajú ako odpoveď na akciu, ktorú používateľ vykoná na webovej stránke, e-shope alebo v aplikácii. Obsahujú údaje alebo obsah, ktorý je špecifický pre daného používateľa a zvyčajne sa jednotlivcom odosielajú po jednom.

Môže ísť o takéto charaktery:

  • E-maily na obnovenie hesla
  • E-maily na vytvorenie účtu
  • Uvítacie e-maily
  • Potvrdenia o odoslaní
  • Platobné faktúry
  • Nákupné doklady
  • E-maily s potvrdením objednávky
  • Upozornenia na zlyhanie platby

Vo všeobecnosti príjemcovia očakávajú, že tento typ mailov dostanú. V mnohých prípadoch na ne doslova čakajú vo svojej e-mailovej schránke.

Transakčný e-mail vs. e-mail marketing

Transakčné e-maily obsahujú obsah špecifický pre používateľa a zvyčajne sa odosielajú jednotlivcom jeden po druhom, zatiaľ čo marketingové e-maily hromadné distribúcie rovnakej správy mnohým príjemcom súčasne. Medzi najbežnejšie typy marketingových e-mailov patria:

  • Bulletiny
  • Časovo obmedzené ponuky
  • Predajné kampane
  • Oznamy o udalostiach
  • Poukážky a darčeky

Väčšina spoločností posiela transakčné aj marketingové e-maily a pri spojení so svojím publikom sa spolieha na kombináciu marketingovej automatizácie, e-mailového marketingu, CRM a služieb doručovania e-mailov. Je tiež možné spojiť marketingové, predajné a transakčné správy do jednej platformy.

Príklady, kedy využiť transakčné e-maily

Transakčné e-maily sú základom väčšiny online obchodov a spájajú ich s jednotlivými používateľmi a zákazníkmi. Ak ste niekedy boli zablokovaní z účtu a čakali ste na e-mail na obnovenie hesla, ktorý nikdy neprišiel, budete vedieť, ako môže byť jednoduchý chýbajúci e-mail zdrojom veľkej frustrácie. Transakčné e-maily môžeme rozdeliť do piatich hlavných kategórií.

E-maily, ktoré pomáhajú spravovať používateľské účty a prihlasovacie údaje

Táto kategória transakčných e-mailov zahŕňa upozornenia odosielané používateľom a zákazníkom, keď si vytvoria a spravujú účet u poskytovateľa. Tieto e-maily zahŕňajú úvodné uvítacie upozornenie, ktoré používateľ dostane pri registrácii, a správy o resetovaní hesla alebo magických odkazoch, ktoré dostane, ak zabudne svoje poverenia.

E-maily, ktoré sú priamo spojené s platobnými procesmi

Niektoré z najznámejších transakčných e-mailov sú tie, ktoré sú spojené s transakciou. Napríklad, keď zákazníci nakupujú online, zvyčajne dostanú potvrdenie objednávky. Ak opakovaná platba zlyhá alebo sa vyskytnú problémy so spracovaním platby, môže namiesto toho dostať upozornenie o zlyhaní platby.

E-maily, ktoré sú spúšťané konkrétnymi udalosťami

Na rozdiel od iných transakčných e-mailov, ktoré sme doteraz videli, upozornenia na udalosti sa zvyčajne nespúšťajú akciou príjemcu. Namiesto toho môžu tieto upozornenia informovať príjemcu o niečom, čo sa stalo. Napríklad, používateľ bol označený v príspevku na sociálnych sieťach alebo že balík, ktorý očakáva, bol odoslaný alebo doručený.

E-maily, ktoré doručujú obsah, ktorý používateľ požadoval

Tieto typy transakčných e-mailov obsahujú informácie, ktoré si používateľ výslovne vyžiadal v rámci svojich skúseností s produktom alebo webovou stránkou. Do tejto kategórie môžu spadať stovky žiadostí, napríklad súbory na stiahnutie (e-knihy, vstupenky,…).

Pokiaľ máte vlastnú web stránku, alebo lepšie povedané online obchod, určite na transakčné e-maily nezanevrite. Pomôžu vašim používateľom s lepšou používateľskou skúsenosťou pri nákupe, riešení problémov s účtom či reklamáciách.