Transakčné e-maily sú dnes neoddeliteľnou súčasťou digitálnej komunikácie. Tieto správy slúžia na rýchlu a efektívnu komunikáciu s používateľmi, často v reakcii na ich akcie na webových stránkach alebo v aplikáciách. Na čo sa využíva a ako sa odličuje o klasického e-mail marketingu?
Transakčné e-maily sú správy, ktoré sa odosielajú ako odpoveď na akciu, ktorú používateľ vykoná na webovej stránke, e-shope alebo v aplikácii. Obsahujú údaje alebo obsah, ktorý je špecifický pre daného používateľa a zvyčajne sa jednotlivcom odosielajú po jednom.
Môže ísť o takéto charaktery:
- E-maily na obnovenie hesla
- E-maily na vytvorenie účtu
- Uvítacie e-maily
- Potvrdenia o odoslaní
- Platobné faktúry
- Nákupné doklady
- E-maily s potvrdením objednávky
- Upozornenia na zlyhanie platby
Vo všeobecnosti príjemcovia očakávajú, že tento typ mailov dostanú. V mnohých prípadoch na ne doslova čakajú vo svojej e-mailovej schránke.
Transakčný e-mail vs. e-mail marketing
Transakčné e-maily obsahujú obsah špecifický pre používateľa a zvyčajne sa odosielajú jednotlivcom jeden po druhom, zatiaľ čo marketingové e-maily sú hromadné distribúcie rovnakej správy mnohým príjemcom súčasne. Medzi najbežnejšie typy marketingových e-mailov patria:
- Bulletiny
- Časovo obmedzené ponuky
- Predajné kampane
- Oznamy o udalostiach
- Poukážky a darčeky
Väčšina spoločností posiela transakčné aj marketingové e-maily a pri spojení so svojím publikom sa spolieha na kombináciu marketingovej automatizácie, e-mailového marketingu, CRM a služieb doručovania e-mailov. Je tiež možné spojiť marketingové, predajné a transakčné správy do jednej platformy.
Príklady, kedy využiť transakčné e-maily
Transakčné e-maily sú základom väčšiny online obchodov a spájajú ich s jednotlivými používateľmi a zákazníkmi. Ak ste niekedy boli zablokovaní z účtu a čakali ste na e-mail na obnovenie hesla, ktorý nikdy neprišiel, budete vedieť, ako môže byť jednoduchý chýbajúci e-mail zdrojom veľkej frustrácie. Transakčné e-maily môžeme rozdeliť do piatich hlavných kategórií.
E-maily, ktoré pomáhajú spravovať používateľské účty a prihlasovacie údaje
Táto kategória transakčných e-mailov zahŕňa upozornenia odosielané používateľom a zákazníkom, keď si vytvoria a spravujú účet u poskytovateľa. Tieto e-maily zahŕňajú úvodné uvítacie upozornenie, ktoré používateľ dostane pri registrácii, a správy o resetovaní hesla alebo magických odkazoch, ktoré dostane, ak zabudne svoje poverenia.
E-maily, ktoré sú priamo spojené s platobnými procesmi
Niektoré z najznámejších transakčných e-mailov sú tie, ktoré sú spojené s transakciou. Napríklad, keď zákazníci nakupujú online, zvyčajne dostanú potvrdenie objednávky. Ak opakovaná platba zlyhá alebo sa vyskytnú problémy so spracovaním platby, môže namiesto toho dostať upozornenie o zlyhaní platby.
E-maily, ktoré sú spúšťané konkrétnymi udalosťami
Na rozdiel od iných transakčných e-mailov, ktoré sme doteraz videli, upozornenia na udalosti sa zvyčajne nespúšťajú akciou príjemcu. Namiesto toho môžu tieto upozornenia informovať príjemcu o niečom, čo sa stalo. Napríklad, používateľ bol označený v príspevku na sociálnych sieťach alebo že balík, ktorý očakáva, bol odoslaný alebo doručený.
E-maily, ktoré doručujú obsah, ktorý používateľ požadoval
Tieto typy transakčných e-mailov obsahujú informácie, ktoré si používateľ výslovne vyžiadal v rámci svojich skúseností s produktom alebo webovou stránkou. Do tejto kategórie môžu spadať stovky žiadostí, napríklad súbory na stiahnutie (e-knihy, vstupenky,…).
Pokiaľ máte vlastnú web stránku, alebo lepšie povedané online obchod, určite na transakčné e-maily nezanevrite. Pomôžu vašim používateľom s lepšou používateľskou skúsenosťou pri nákupe, riešení problémov s účtom či reklamáciách.