Čo je e-commerce?

E-commerce je po slovensky elektronický obchod. Ide o spôsob, akým nakupujeme alebo predávame produkty alebo služby prostredníctvom internetu alebo iných elektronických médií. Online nakupovanie nám dáva pohodlie, slobodu výberu a predovšetkým neobmedzený čas na vyhľadanie najvhodnejšieho produktu či služby podľa našich preferencií.

Typy e-commerce

Online predaj sa dá rozdeliť do niekoľkých kategórií podľa charakteru obchodu:

B2C (Business-to-customer)

B2B e-commerce je forma obchodu, pri ktorej podniky ponúkajú svoje produkty a služby koncovým zákazníkom. Na ich predaj firmy využívajú e-shop, webové stránky, aplikácie či iné nástroje v digitálnej podobe. Koncoví spotrebitelia vyhľadávajú a nakupujú produkty prakticky okamžite, často bez prieskumu trhu. Kľúčom k úspešnej kampani v B2C segmente je preto poznať svojich zákazníkov a porozumieť ich nákupným zvykom a osobným preferenciám.

Zo strany spotrebiteľa tak ide o internetové obchody s oblečením, potravinami, drogériou, elektronikou či iné špecializované trhy. V súčasnosti je populárnou možnosťou aj nákup produktov online s možnosťou osobného odberu na predajni, kedy si spotrebiteľ zarezervuje požadovaný produkt bez výdavkov za dodanie tovaru. K najpopulárnejším spôsobom, ako zvýšiť predaj a brand awareness v online prostredí patria SEO, PPC kampane, e-mail marketing, social media marketingobsahový marketing.

B2B (Business-to-business)

Internetový obchod B2B je proces výmeny produktov a služieb medzi podnikmi, nie medzi podnikom a spotrebiteľom. Ide o marketing, ktorý je na podnikovej úrovni a nezasahuje zákazníkov. Do B2B spadajú veľkoobchody, výrobcovia a B2B2C (predaj od výrobcu priamo k spotrebiteľovi bez použitia sprostredkovateľa).

Tento typ e-commerce má niekoľko výhod, vrátane automatizovania predajných procesov, zníženia infraštruktúry, menšej potreby sprostredkovateľov či schopnosti osloviť masový trh. B2B sa stáva čoraz populárnejším, pretože je pre firmy pohodlnejšie vykonávať veľké transakcie online bez potreby osobného kontaktu s dodávateľom.

C2C (Customer-to-customer)

C2C je obchodný model, ktorý umožňuje priamu výmenu a obchod medzi jednotlivými spotrebiteľmi. V rámci tohto modelu predávajú spotrebitelia svoje produkty alebo služby iným spotrebiteľom, nie však v rámci obchodnej spoločnosti. Tento typ obchodu sa realizuje v rámci e-commerce, kde spotrebitelia využívajú internet a virtuálne obchody alebo webové aplikácie pre výmenu alebo predaj svojich produktov. Na Slovensku sú v rámci C2C e-commerce populárne najmä tieto platformy:

  • Bazoš.sk a Bazár.sk (nákup, predaj a výmena rozličného tovaru podľa kategórií, s možnosťou kontaktu cez e-mail alebo telefón)
  • Facebook Marketplace (rovnako ako predošlé, s možnosťou priameho kontaktu cez Facebook účet)
  • Vinted (aplikácia na predaj oblečenia a doplnkov, ktorá prepája spotrebiteľov z Česka aj Poľska)
  • Airbnb (sprostredkovanie ubytovania od nezávislého hostiteľa k spotrebiteľovi, prenájom uskutočnený cez webovú stránku alebo aplikáciu)

Mobilný commerce (m-commerce)

M-commerce sú všetky transakcie, ktoré sa uskutočňujú prostredníctvom mobilných aplikácií alebo responzívnych webov z mobilného zariadenia. Je to podkategória e-commerce, kde podniky využívajú mobilné zariadenia k nákupu alebo predaju produktov a služieb. V súčasnosti je táto voľba atraktívna ako pre podniky, tak aj pre spotrebiteľov. Pre podniky otvára široké možnosti, ako dostať svoje produkty k čo najviac ľuďom. Spotrebitelia zas ocenia pohodlnosť a možnosť objednať si produkty a služby odkiaľkoľvek iba za pomoci mobilného telefónu.

M-commerce sa dá zoskupiť do troch hlavných kategórií: mobilný nákup (aplikácie, weby), mobilné platby (google pay, apple pay, samsung pay) a mobilná banka (internet banking, banková aplikácia). Tento typ obchodu nie je obmedzený iba na nákupy. Využíva sa aj pri nákupe jedla z reštaurácií, rezervácii taxi či nákupe digitálneho obsahu.

Sociálny commerce (s-commerce)

S-commerce je nový druh obchodu, ktorý sa uskutočňuje v rámci sociálnych médií. Platformy ako Facebook, Instagram či TikTok umožňujú firmám propagovať a predávať svoje produkty priamo v aplikácií bez toho, aby boli spotrebitelia presmerovaní na web elektronického obchodu.

Tento spôsob môže byť užitočný pre e-shopy, pretože im umožňuje dosiahnuť veľké množstvo aktívnych používateľov sociálnych médií a získať cenné informácie o preferenciách potenciálnych zákazníkov. Tiež však predstavuje výzvy, ako je napríklad udržanie konzistentnej prítomnosti na sociálnych sieťach, rýchla reakcia na negatívne recenzie a ochrana osobných údajov zákazníkov. Online podnikanie takýmto spôsobom je však stále veľkým benefitom aj menej známych e-shopov.

Aspekty e-commerce

Bezpečnosť online platieb

V rámci bezpečnosti spotrebiteľa, ktorý nakupuje online, je na strane podniku potrebné zabezpečiť osobné údaje zákazníkov a pracovať len s overenými platobnými bránami. Tokenizácia a dvojfaktorová autentifikácia platby je pri overených e-shopoch samozrejmosťou.

Zásielkovne a doručovanie

V oblasti e-commerce sa v poslednej dobe stále častejšie používa doručovanie zásielok do výdajných miest, automatizovaných výdajných boxov alebo osobný odber na predajni. Kuriérske spoločnosti však ešte nevymreli.

Reklamácie a vrátenie tovaru

Ak zákazník nakúpený tovar reklamuje, má právo na reklamáciu pre dodaný chybný tovar, ktorý mal vadu už pri prevzatí, alebo reklamáciu tovaru v záručnej dobe. Každý e-shop má vlastné reklamačné poriadky, či už pre fázu opravy tovaru alebo vrátenia peňazí.

Zákaznícky servis

Zákaznícky servis návštevníci online obchodov vyhľadávajú, ak chcú zistiť informácie o tovare, doručení, objednávkach a mnohom ďalšom. Pre 24/7 customer support využívajú e-shopy chatbotov, cez deň sú väčšinou k dispozícií ľudia, ktorí pomáhajú s konkrétnymi problémami užívateľov na webe.

Marketingová stratégia

Stratégia pre e-commerce podnikanie je opodstatnená v odlíšení sa od konkurencie, pochopení nákupného správania zákazníkov a v príprave marketingových praktík pre zvýšenie predajov či brand awareness.

Webová stránka a webdesign e-shopu

Web internetového obchodu je vizuálnou reklamou, preto je webdesign rovnako dôležitý ako samotné produkty. E-commerce nástroje, ako Shopify, Magento, BigCommerce a WooCommerce, ponúkajú množstvo upraviteľných šablón priamo podľa vašich predstáv.

SEO pre e-commerce

SEO pre e-commerce je dôležité, pretože pomáha získavať viac návštevnosti a zvyšovať predaje. Predovšetkým je web viac dôveryhodný pre Google vyhľadávač, kvôli čomu vás môže zobrazovať na vyšších priečkach vo výsledkoch vyhľadávania.

Zľavy a akcie

Zľavy a akcie v rámci e-commerce sú dôležitým nástrojom na prilákanie zákazníkov a zvýšenie predaja. Online obchody často využívajú zľavy, akcie a výpredaje na podporu predaja a zvýšenie záujmu zákazníkov o ich produkty.

Nástroje pre e-commerce

Každý internetový obchod je podmienený využívať rôzne nástroje, a to v každej fáze nákupu.

  • E-commerce platformy (Shopify, WooCommerce, Magneto, BigCommerce, Prestashop,…)
  • Platobné brány (GooglePay, ApplePay, GoPay, TrustPay,…)
  • Prepravné riešenia (kuriérske spoločnosti, automatizované výdajné boxy, osobný odber na kamennej predajni,…)
  • Marketingové a analytické nástroje (Google Trends, SEMrush, Ahreft, Hotjar,…)

E-commerce je beh na dlhú trať, no v súčasnosti ide o efektívnejší spôsob predaja produktov v porovnaní s kamennou predajňou. Dokáže zasiahnuť väčší počet spotrebiteľov, reklamovať svoje produkty kdekoľvek online a znížiť výdavky za prenájom priestorov na prevádzkovanie obchodu. Pokiaľ hľadáte spoľahlivého partnera na vytvorenie internetového obchodu, správu reklám, zlepšenie SEO či iné marketingové služby, neváhajte sa na nás obrátiť. Radi vám pomôžeme naštartovať váš biznis.